Célfutó Blog

Terepultra vs. aszfaltos-körözős

2018. május 30. 14:42 - Peterdi Farkas Éva

Na most akkor hogyan tovább?

 

Várakozáson felül sikerült az UTH, amire fél évig készültem, most viszont egy kicsi üresség van bennem. Sajnálom levenni a hűtőről a szinttérképet, amit minden edzés előtt motiváció gyanánt nézegettem, mert nem tudom, mi kerüljön a helyére. Tíz nap után kezd helyreállni a régi rend, bár a regenerációm nem sikerült valami jól, és Bélával (az edzőmmel) új terveket kellene megbeszélnem. 

 

33939724_2212366468790287_1290813353790275584_n.jpg

 

Az UTH céljában döntöttem el, hogy indulni fogok a közelünkben (Németország, Schwindegg) július 28-án rendezendő 6 órás versenyen. Ez a futás merőben más lesz, mint az Ultra Trail, más, mint amit megszoktam és amire készültem. Szóval tökéletes, mert ismét egy új dologban próbálhatom ki magam! :)

Ez a verseny aszfaltos lesz, és 6 órán át kell futni 2,2 km-es köröket (nem futók kedvéért: aki a 6 óra alatt a legnagyobb távolságot teszi meg, az nyer). Megpróbálom -kicsit magamnak is - összeszedni, miben más egy aszfaltos ultra egy terepultrától.

Tessék, itt van, ahogy egy wannabe ultrafutó osztja az észt egy még nem teljesített versenyről! XD

 

Terepultra

 

Hátrányok

  • Nem tudsz előre tervezni. Ki vagy szolgáltatva az időjárásnak és a terepviszonyoknak.
  • Kevés frissítőpont van, ezért sok holmit hátizsákban kell vinni - ennek nyilván súlya van és sokaknak kényelmetlen is.
  • Magadra vagy utalva, a problémáidat (legyen az egészségügyi vagy pszichés) magadnak kell megoldani. 
  • Díjazás: a legtöbb terepversenyen abszolút helyezetteket díjaznak, tehát első 3 férfit és nőt, kortól függetlenül. 

 

Előnyök

  • Gyönyörű táj, és maga élmény, hogy te vagy, meg a természet. Az erdőben árnyék van és tiszta, friss levegő. 
  • Változatos terep, táj emelkedők (= ezeken lehet sétálni!). Más-más izomcsoportokat terhelsz, ez kényelmesebb is és kisebb a sérülésveszély is. Persze nem akkor, ha nyaktörő mutatványokat tervezel a lejtőkön. :D 
  • A-ból B-be haladsz és vannak állomások - ez pszichikailag sokat lendít. 

Összességében egy jó kis survivor kalandtúra, legalábbis nekem! 

 

33980227_2212366502123617_1147177870611709952_n.jpg

 

Aszfaltos-körözős

 

Előnyök

  • Lehet tempót és km-időt tervezni, mert a talajviszonyokat nem befolyásolja (jelentősen) az időjárás, illetve emelkedők/lejtők sincsenek, amit az ember nem tud előre, hogy fog tudni megfutni. Szóval az útvonal kiszámítható. 
  • Minden egyes körben lehet frissíteni, öltözni, cipőt cserélni, stb. és SEMMIT sem kell magadon cipelni. Ez egy hatalmas luxus! Anyu szavaival élve, ki van nyalva az ember valaga. 
  • Lesz egy frissítő embered, vagy akár több is, aki lesi a kívánságaid. Nekem a férjemé lesz a megtiszteltetés, bár még nem tudja. XD
  • Komplett orvosi stáb áll rendelkezésre, és ha feladni kényszerülsz, egyszerű visszajutni a verseny helyszínére.
  • Korosztályos díjazás!!! Ráadásul gyakran 5 évenkénti! Ez az, ami a legjobban tetszik benne, mert így talán nekem is lesz esélyem "helyezéshez jutni", ami valljuk be, minden futó vágya. :) 
  • Zene. Nem fog senki sem bunkónak tartani, ha zenét hallgatsz. Terepen elvileg "nem illik" zenét hallgatni futás közben. (Mondjuk nekem ott igényem sincs rá, mert elnézelődök, illetve hallom, ha mögöttem jön valaki és esetleg előzni akar.) Ezúttal viszont kifejezetten várom már azt a pár órát, amikor a zene lesz meg én. Aki szokott zenével futni, tudja, miről beszélek.

 

Hátrányok

  • Monoton, unalmas, idegörlő. Sehonnan nem haladsz sehova, és hiába futsz gyorsabban, nem érsz hamarabb célba. 
  • Sérülésveszélyes, mert nincs benne változatosság és végig ugyanazokat az izomcsoportokat terheli. 
  • Mivel nincsenek emelkedők, nincs séta sem. Ezt a 6 órát végig illene futni, legalábbis annak, aki jól felkészültnek tartja magát. Na, vajon ez hogy fog menni? 
  • Folyamatosan szem előtt vagy, nem tudsz eltűnni az erdőben. Rengeteg futó vesz körül és a pálya is nyilvános. Ez számomra mindenképpen nyomást fog jelenteni, mert szeretek egyedül lenni. 
  • Az elvárások. A kitűzött kilométerszám, amit teljesíteni akarok, ez miatt várhatólag 6 órán keresztül matekozni fogok, ahelyett, hogy a futást élvezném. 

 

14657370_1496022640424677_7911495548038444448_n.jpg

 

És hogy mi a kitűzött kilométerszám?

Korábban írtam, hogy minden versenyre van egy Bélával egyeztetett és egy saját, titkos tervem. Hát, erre is. :) A "hivatalos" célom az 55 km lefutása ebben a 6 órában, a titkos pedig legalább 60 km. Ez utóbbi nem is annyira titkos, mert már megpendítettem Bélának, aki azt mondta, hogy nem irreális (ha a felkészülés rendben lesz). Úgy legyen. :) Tavaly amúgy ezen a versenyen 47 km-rel nyerték a korcsoportomat, amit nekem -ha nem sérülök le- elvileg álmomból felriasztva is meg kellene csinálnom. Bízzunk benne, hogy idén sem akar egy normálisabb ultrafutó sem nevezni ide. XD 

Az abszolút helyezések így alakultak (női):
1. - 65 km
2. - 62 km
3. - 57 km

Szóval, ennek a felkészülésnek vágunk neki, és hétvégén mindjárt belecsapok a lecsóba egy 10 km-es, aszfaltos versennyel, ahol nagyon szeretnék 50 perc alatti PB-t futni, de esély az nem sok van rá (lassú regeneráció az UTH után és a meleg). Majd meglátjuk, mi lesz, fogok írni róla. 

 

Na, ilyen helyen nem fogok a 6 óráson futni. 

33528369_2208176022542665_5747733322377723904_n.jpg

 

De nem baj, mert ez egy új kihívás lesz és tudom, hogy ezt is nagy kalandnak fogom megélni! :)

 

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://celfuto.blog.hu/api/trackback/id/tr3114012716

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.